Friday, March 18, 2011

Banding beza antara dialek Kedah dengan dialek Pulau Pinang

Mai Belajaq Loghat Kedah
PERKATAAN
SEBUTAN
MAKSUD
CONTOH PENGGUNAAN DALAM AYAT
ghonot
[gho.not]
tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
 Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.
ghupin
[ghu.pin]
 kulit kering dari luka
 Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..
kecek
[ke.chek]
 pujuk
 Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...
seluloi
[se.lu.loi]
 kerap kali
 Seluloi sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...
meghelop
[me.ghe.lop]
 hampir malam
 Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dahmeghelop dah nih.. pi balik kaihh..
ghona-ghoni
[gho.na]
 warna-warni
 Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia
ghayup
[gha.yup]
 lesap sekelip mata/ terlalu laju
 Ish, puak ni bawak mutu meghayup nak mampuih.. kot!
ghosek
[gho.sek]
 selongkar
 Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..
nyuloq
[nyu.loq]
 jatuh tersembam/ dibelasah teruk
 Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahaq sangat!
buloq
[bu.loq]
 lapar sangat
 Tak kebuloq aku nak makan masakan dia tu..
taboh
[ta.boh]
 pukul/ belasah
 Dengaq kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?
ghelah
[ghe.lah]
 terkoyak
 Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?
ghunaih
[ghu.naih]
 cungkil/ kupil
 Woi Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..
geghek
[ge.ghek]
 basikal
 Setiap pagi Zainol kayuh geghek ke tempat gheja!
mod
[mot]
 bawak pembonceng/  penumpang
 Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...
sakan
[sa.kan]
 hebat/ tak sangka
 Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!
sekeh
[se.keh]
 luku secara sipi
 Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!
seneghih
[se.ne.ghih]
 selisih
 Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!
Meghenin - tegang/cekang- perut Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi
Cemuih - bosan- cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari
Menyeghok - sarapan pagi- pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyeghok lagi
Menghenyeh - gatai menqhela- tak habih-habih chaq dok menghenyeh kat cik putih tu  
Ndoi - buaian- isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia
cheme - percuma- ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin
seneghih - berlaga sipi-sipi – pintu gheta pakmid calaq sbb seneghih ngan lori aih
 beghetoh - berlaga, tersentuh – habih kulit dia jd gatai sbb beghetoh ngan pokok keladi blakang ghumah..
pengkaq - jalan mengangkang sikit- "korie tu, tak padan ngan kaki pengkaq, ada hati nak main bola 7 sebelah"
mandom – lembab- " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"
pangkin - benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"
cunggit – senget-"misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"
ayam piru - ayam belanda/turkey
pak/mak/anak menakan - pak/mak/anak saudara
ketoq - bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

Heliaq - sapu atau lap
ayat dia : lepas makan jangan dok heliaq kat baju.
Kelepiaq - elakkan diri dari buat kerja.
ayat dia : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.
Melingkaq - maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia lebih kurang macam ni : tuu dia tengok Pak Din tidok melingkaq macam ulaq sawa.
Baloq liat – malas  -Heee tengok budak tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.
Ceghin – tegak –selalu dikaitkan ngan bebulu.. bulu ghoma, rambut..
 Kughuih Kiang - teramat kurus -korie tu dah la kughuih kiang,rambut pulak ceghin macam bulu landak.
kawaq - pencuri
melewaq- merayau/melilau
teqhebe - lastik -kepala pengadil habih bdarah krn diteghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...
cemerkap - tak cermat
megheben - mengarut
celuih - muat,padan
Hinggut - goyang  -"Oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."
bincut – benjol @ bengkak- "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"
pancat - pancit
klesen - mesin padi
segagan - sebaya
beghemba – berlumba-lumba... "Kalau kayuh geghek ( basikal ) tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekai nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....
met ngot - lembab selembab-lembabnya.... Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....
Toyu - kicap
beghanda - serambi
kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)
Puluit – pulut
Kasuit – kasut
Kelih - perasan


Istilah dalam dialek Pulau Pinang
punggah = macam musnah la kot / lingkop
chempegha = terhegeh hegeh
juah = belagak
merak buih = suka menunjuk
jogha = belagak
loghat - sibuk, penyibuk
cth: awat yang hang dok loghat sangat nih! buat la gheja hang sendiri..

punggai - baling,membaling
tongkoi – tongkol kayu
ayat: Mamu kena punggai dengan tongkoi kayu..padan muka dia.

keleboq – lumpur
ayat:ghebau pak chaq jatuh dalam keleboq kat bendang pagi tadi.

meghela - gatal, suka kacau perempuan
ayat:awat yang hang dok meghela sangat ni?

belengaih - melekat bergetah
ayat:Ish..badan aku rasa belengaih la..nak kena pi mandi plak ni.

pengkaq - kaki kankang
ayat:kaki mat din pengkaq sebab mak dia tak bedong masa kecik-kecik dulu.

heghot petot – susunan atau urutan tak sama / lintang pukang / senget
ayat: Mat Dengkoi maghah kat anak penakan dia sbb susun bata heghot petot

ghelin-menjeling
ayat:awek tu gheja dok ghelin kat aku je...minat kot? 

Nghenyek – keadaan yg remuk / hancur
Nangoi – budak² mentah..

Komen penulis blog: Setelah saya membuat banding beza antara dialek Kedah dan Penang saya dapati banyak persamaan antaranya dari segi penambahan huruf “ Q “ pada kebanyakan perkataan bagi kedua-dua dialek ini contohnya hawaq ( kenapa ), heliaq ( gosok ) , ketaq ( ketar ), dan lain-lain lagi. Kedua-dua dialek ini juga kadang-kadang berkongsi istilah yang sama seperti hang ( kau ), hangpa ( kamu ), sat ( sekejap ) dan banyak lagi.wallahualam

1 comment:

  1. salam tuan tanah!
    td google ttg topik neh terjumpa plak blog neh..
    hee..
    just nak share yg loghat kedah dgn penang mmg byk persamaan dia terutama dari segi penggunaan perkataan..
    satu cara nak kenal pasti seseorang itu ckp loghat kedah or penang adalah dgn intonasi dia..
    org penang ckp agak berintonasi..
    org kedah mendatar jeh..
    tp ada certain words yg org kedah guna tp org penang xguna..
    contohnya "ligan" dlm loghat kedah maksudnya kejar.. tp org penang guna "hambat".
    hee..
    kalo nak dgr beza loghat kedah ngan penang cuba banding lan pet pet (kedah) ckp dgn azad jazmin (penang) yg berlakon kongsi tuh.. hee..
    sekadar satu perkongsian..
    nice blog btw..
    oh i'm penangite which raise-up in kedah. hee.. =D

    ReplyDelete