Wednesday, March 16, 2011

Primadona Temberang

Pada suatu hari minggu saya berpeluang untuk bersiar-siar di ibu kota Kuala Lumpur. Sepanjang saya di sana saya melihat pelbagai gelagat warga ibu kota yang bermacam-macam ragam. Perkara yang menarik perhatian saya semasa di Kuala Lumpur  adalah melihat beberapa orang mak nyah atau lelaki lembut yang kebetulan menaiki  LRT menuju ke Wangsa Maju. Setelah melihat gelagat mereka timbul satu ilham dalam benak fikiran saya untuk mencipta satu sajak tentang mereka yang diberi tajuk “Primadona Temberang”. 

Primadona Temberang  
Cantik rupawan raut wajah mu perawan
Umpama seroja mekar di taman kayangan
Rambut melurus hitam bersinar
Berkening halus hasil ukiran tangan
Mata mu bundar berjeli di dalam
Bibir mu sedan-sedan merekah jarang-jarang
Lesung pipit kiri dan kanan
Senyumanmu mencairkan iman
Leher jenjang bak merak jantan
Dada mu bidang bak gunung Tahan
Dada mu menjadi impian mana-mana tangan yang memandang
Tak kira lelaki mahupun perempuan
Pinggang mu ramping jamban mu montok semacam
Bunting padi gambaran sesuai bagi betis mu sepasang
Lengang-lenggok berjalan mengeliurkan mata keranjang yang memandang
Gaya lagak mu bak primadona bintang
Sekilas pandang terbawa-bawa sampai ke dalam sembahyang
Namun bila diamati dalam-dalam
Rupa-rupanya diri mu pria yang anu dah buang
Hafifi Rashid
18.1.2011      
Tanjung Malim, Perak

No comments:

Post a Comment