Thursday, March 17, 2011

Pensyarah Bahasa Melayu Terlepas Pandang

“ Kamu semua boleh download nota-nota berkaitan tajuk ini. Saya dah upload dalam portal”

Berikut merupakan antara kata-kata yang diucapkan oleh seorang pensyarah bahasa Melayu di universiti ini. Kemungkinan pensyarah terbabit terlepas cakap semasa menggunakan istilah asing seperti download dan upload. Namun, pada pandangan saya perkara seperti ini boleh dielakkan sekiranya beliau peka terhadap bahasa yang dipertuturkan. Bagi sesetengah pelajar mungkin perkara ini dianggap biasa, tetapi bagi saya pensyarah tersebut memberikan contoh yang tidak baik kepada para pelajar yang terdiri daripada bakal pendidik yang mengambil jurusan bahasa Melayu.

Komen: Saya tidak menyalahkan pensyarah tersebut berhubung perkara di atas. Mungkin beliau terlepas cakap atau terbiasa dengan perkataan-perkataan itu. Walaupun begitu, sebagai seorang yang bergelar pakar dalam bidang bahasa, saya berharap agar pensyarah tersebut lebih sensitif terhadap bahasa yang digunakan di dalam kelas. Berpesan-pesan atas kebenaran itu adalah sesuatu yang dituntut oleh agama kita.

No comments:

Post a Comment